Derde week in Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu Derde week in Su - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu

Derde week in Su

Blijf op de hoogte en volg Mandy

20 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Het is alweer de derde week dat ik in Suriname zit en de ergste cultuurshock is nu wel zo'n beetje voorbij. Ik ben al aardig gewend aan de warmte, gebruiken, het verkeer en ons nieuwe huis. Maar zoals ze zeggen; alles went behalve een vent (in dit geval de Surinaamse mannen). We hebben een tip gekregen om gewoon van je af te bijten als een opmerking je niet bevalt en dit lijkt goed te werken.

Sarien, Lotte en ik hebben al een aantal keer huiswerkbegeleiding gegeven op het Christoforus Internaat en dit gaat z'n gangetje. We krijgen steeds meer contact met de leerlingen, maken een praatje en helpen ze ondertussen met hun huiswerk. Ik ben erg benieuwd hoe deze kinderen in het binnenland wonen! Hier gaan we gelukkig ook achter komen, want een tripje naar het binnenland gaat ook nog gemaakt worden.
Ook zijn Lotte en ik naar de Anton de Kom universiteit geweest en wij beginnen volgende week daar met ons onderzoek. We zijn daar drie dagen in de week om in ons eigen kamertje te werken onder het genot van een lekker kopje oploskoffie. Morgen staat een kennismaking met het R.K.B.O. (Rooms Katholiek Bijzonder Onderwijs) op de planning, waarnaar we ook kunnen beginnen met lesgeven.
Met andere woorden; we krijgen het zowaar nog druk..

We hebben ook nog een aantal spectaculaire dingen meegemaakt met als hoogtepunt de helikoptervlucht boven Paramaribo! Voor omgerekend 25 euro konden we een kwartier lang vliegen, echt geweldig om alles vanuit de lucht te zien! Die dag was het Valentijnsdag wat echt super uitgebreid gevierd wordt hier, iedere man leek wel verplicht om voor z'n vrouw(en) iets leuks te kopen. Verder hebben we fietsen gehuurd zodat we niet hoeven te lopen naar de universiteit en stageschool. Het is hier wel uitkijken in het verkeer en vooral goed opletten dat je aan de linker kant van de weg blijft fietsen.

Ook hebben we een bezoek gebracht aan plantage Peperpot, wat nu bijna compleet gerenoveerd is. Erg bijzonder om te zien hoe de grote huizen van de plantagehouders er vroeger uit zagen. Het leukste op de plantage was toch wel het grote natuurreservaat wat er bij zat. Voor een paar SRD kon je een tocht van ongeveer zes kilometer midden door de jungle maken! We kwamen onderweg vanalles tegen; van slingerende apen en grote vogels tot slangen die ineens de bosjes in schoten. Het leek precies een bladzijde uit een boek dat Nikki en ik altijd lazen bij opa en oma, waarop een typische jungle afgebeeld staat.

Mijn haren zijn ondertussen ook iets korter geworden.. Ik ben namelijk samen met Sarien naar een Chinese kapper geweest die geen Nederlands of Engels sprak. Ik ging zitten en hij begon a la Mari van der Ven woest in mijn haar te knippen en te frutselen. Mijn manen zag ik al snel veel korter dan dat ik wou afgeknipt worden en ik riep tevergeefs dat ik het niet zo kort wilde hebben. Uiteindelijk maakte hij erl iets moois van en ik ben er nu al wel aan gewend :D

Ten slotte hebben we volgend weekend een druk programma, we zijn namelijk uitgenodigd voor een Hindoestaanse bruiloft! Super vet :D Ik ben echt heel erg benieuwd hoe dat hier gaat en of er veel verschillen zullen zijn met een 'bakra-bruiloft' (zoals onze klusjesman hier een Nederlandse bruiloft noemt). Ten slotte wordt mijn pijn van het missen van carnaval in Nederland ook wat verzacht omdat we hier naar het Braziliaans carnaval gaan kijken. Ik verwacht hier een super groot feest met dansende mensen en vooral veel Parbobiertjes en Borgoe Rum.

Als mensen hier toevallig Surinaamse televisie kijken, kan het zijn dat jullie Sarien, Lotte en ik hier op zien. We waren namelijk gevraagd om op Valentijnsdag een boodschap in te spreken voor de Babbelbox wat hier uitgezonden wordt. We kregen de opdracht mee om de Surinamers te vertellen dat ze moesten ophouden met het roven van schildpadeieren, zo gezegd zo gedaan en daar was dan ons debuut op de Surinaamse televisie.

Vanavond gaan we stappen bij de Havana Lounge, dit is een soort grote ontmoetingsplek voor alle stagiaires die in Suriname verblijven. Dus dat wordt vast wel weer leuk :D

Liefs,

Mandy

  • 20 Februari 2014 - 21:46

    Ruth:

    Veel plezier vanavond meid!!
    Zo te zien vermaak je jewel!
    Haha heb je al lasagne gegeten??
    Geniet ervan meid!!
    en vergeet niet veel foto's te maken en op te slaan op de computer voor het geval je ze misschien verwijderd of word afgestolen!!

  • 20 Februari 2014 - 21:54

    Marinka:

    He lief kind...weer een mooi verhaal.En mooie foto's,maar geen foto van je nieuwe coupe.!!!
    Hier in Slagcity gaat alles zijn gangetje.
    Mouse is super vervelend bij opa en oma....zit steeds bij t grote raam ,op jou te wachten..
    Veel plezier en dikke kus van ons,gr oen tante...

  • 20 Februari 2014 - 22:51

    Titia:

    Jeetje wat beleef je veel zeg! Geweldig. Ben benieuwd hoe je de Hindoestaanse bruiloft vindt. Is je televisiedebuut ook opgenomen? Weer een leuk verslag en mooie foto's.
    Morgen vertrekken we naar Oostenrijk, heel andere temperaturen! Gr. Titia

  • 20 Februari 2014 - 23:24

    Thea En Johan:

    Wat een prachtige belevenissen heb je weer op papier gezet, je verwoord het super mooi. Trouwens ik heb via je Ma de foto gezien van je nieuwe haardos - volgens mij is er niet zo veel af. Staat je goed dame. Hou je goed!! veel plezier op de bruiloft en heel veel liefs van ons vanuit een nat en miezerig Slagharen.

  • 20 Februari 2014 - 23:29

    Anita:

    Lieve dochter. Wat mooi wat mooi. Al zoveel beleeft en gezien en nog 18 weken te gaan. Jullie zien nog meer van Paramaribo dan menig inwoner van.. Ben wel blij dat je geschiedenis als je levenswerk hebt gekozen. Carnaval zoals dat in Slagharen wordt gevierd vind je bijna nergens maar een Braziliaans carnaval komt natuurlijk wel heel dicht bij `onze`carnaval. Ben ook benieuwd wat jullie aan doen naar die bruiloft. En idd wel een druk schema hebben jullie de komende weken/maanden maar dat houdt jullie scherp. Uut kiek`n met dat fietsen enne biet maar goed van oe af ! Ook kalmpies an doen met dat Surinaamse kruupolie. Ga nu even speuren naar uitzending gemist Surinaamse Man bijt hond. Dikke kus en ga vooral zo door want voor dat je het weet sta je weer in de Jumbo. En ik vind jouw nieuwe coup heel mooi. Neem je persoonlijke kaper maar mee. xxx Mam

  • 20 Februari 2014 - 23:47

    Maaike:

    Wauw Mandy! Echt super gaaf die verhalen van jou! Mooi om te lezen wat je allemaal ziet en mee maakt! stiekem wel jaloers haha. En onze carnaval valt idd niet te overtreffen maar een Braziliaanse carnaval zul je waarschijnlijk nooit meer mee maken haha. En die borgoe rum is echt vies haha wel fijn als shotje 40% toch haha. Heel veel plezier nog! En ben alweer bebieuwd naar je volgende verhaal xxx

  • 21 Februari 2014 - 10:01

    Brenda Nijkamp:

    Leuk om te lezen !! Dat probleem met de kapper zit ik ook Beetje mee alleen ik ben nog niet geweest want durf niet :p geniet van de Braziliaanse carnaval ik heb hier niks wat met carnaval te maken heeft :(
    Geniet !!!

  • 23 Februari 2014 - 21:27

    Imaas:

    Hallo Mendy, geniet maar van die tijd daar in suriname, leuk verslag om even te lezen.... veel groetjes uit schuinesloot ( ook de groeten van oma Maas het gaat goed met haar)

  • 12 April 2014 - 12:05

    Simone Groeneveld:

    Zo, lokale beroemdheden! En nog wel voor het goede doel! Jullie ondernemen goed veel acties: fietsen huren als vervoer (kijk idd uit voor wegpiraten), helicoptervluchten (!), jullie regelen het wel. Leuk om te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 598
Totaal aantal bezoekers 8240

Voorgaande reizen:

16 December 2013 - 31 December 2013

Suriname

Landen bezocht: