I'm blue dabedie dabedai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu I'm blue dabedie dabedai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu

I'm blue dabedie dabedai

Blijf op de hoogte en volg Mandy

20 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hey hey :D

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog heb geplaatst, dus hier weer even een verhaaltje.
Om te beginnen zijn we een weekendje naar Overbridge geweest. Dit is een resort aan de Surinamerivier waar je heerlijk bruin kunt worden en in je hangmatje onder de palmboom kunt liggen. Ons plan was om hier met de bus naar toe te gaan, want dat kost maar SRD 8 (2 euro) en een taxi zou minstens tien keer zo duur zijn. Nou daar gingen we dan 's ochtends vroeg, bepakt en bezakt met onze hangmatten, fles borgoe, bikini en handdoeken. De tocht naar de bus verliep aardig soepel en na kort zoeken vonden we de juiste bus die ons naar Overbridge zou brengen. De bussen die naar het binnenland gingen zaten vol met mensen die van alles met zich mee hadden genomen zoals papegaaien en andere soorten vogels. Gelukkig pasten wij met onze bakra-billen nog naast al dat gevogelte en al gauw kon de tocht beginnen. Ik viel eigenlijk na een paar minuten al in slaap dus veel heb ik er niet van meegekregen, maar we waren in ongeveer een uurtje bij de plaats van bestemming. Na betaald te hebben werden we uit de bus gezet en daar stonden we dan; moederziel alleen op een kruising in the middle of nowhere. Gelukkig stond daar nog iets wat ons de weg wees, namelijk een bordje met daarop: Overbridge. Helaas stond er ook onder dat het nog 7 km lopen was.. Na ons mentaal even te hebben opgepept voor de zware reis zijn we maar gaan lopen, en na een nog zwaardere vijf minuten lopen kwam daar onze redding al. Een pick-up vroeg aan ons waar we naar toe moesten en bood ons een lift aan. :D Natuurlijk wilden wij graag gebracht worden maar dan alleen als we in de achterbak mochten zitten. Dat mocht, en daar gingen we dan als echte avonturiers, het kon wel een aflevering van Peking Express zijn haha. Eenmaal aangekomen hingen we onze hangmatten op en maakten we kennis met 'Mandje' een man die al 9 jaar op Overbridge werkte. Hij nam ons die avond mee naar verschillende kreekjes om op zoek te gaan naar kaaimannen, die we ook echt hebben gezien; super vet :D Ook zorgde hij de volgende ochtend voor een heerlijk ontbijt (bitterballen en teloh) en regelde hij zelfs dat we voor SRD 20 (5 euro) mee konden naar Jodensavanne. Een oud en rijk bakra-stel had namelijk een tripje hier naar toe geboekt en er waren nog 3 plaatsen vrij in de boot. Deze trip is aardig duur en eigenlijk bijna niet te betalen voor studenten, dus ze keken ons een beetje raar aan toen wij bij hun in de boot stapten. Maar na uit te hebben gelegd dat we geschiedenis studenten zijn en zeker wel wat geld over hebben voor zo'n historisch hoogtepuntje, leken ze het wel te snappen dat we ook mee gingen. Na dit leuke uitstapje gingen we weer terug naar Overbridge, waar we weer even gingen zwemmen en niksen. Ook toen we weer terug naar huis wilden kregen we een lift aangeboden van de lifeguards van het resort, dus dat was ook weer dikke prima :D

Verder hebben we maandag Holi Phagwa gevierd, wat echt super gaaf was om mee te maken. We waren gewapend met flesjes gekleurd poeder en hadden onze aller aller witste shirtjes aangetrokken. Na een paar stappen te hebben gezet in de Palmentuin waar het o.a. gevierd werd, zaten we er al compleet onder haha. Dit hebben we een paar uurtjes volgehouden, zijn bij de Waterkant wat biertjes gaan drinken en toen naar het Onafhankelijkheidsplein gegaan om daar eventjes te tanzen bij dj Chucky. Ook heel fijn dat alle kleuren niet uit mijn kleren gaan en ik nu een mooi gekleurd hempje heb haha. Maar dat is nog niet het ergste, ik loop nu al twee dagen met blauw haar rond omdat dat er ook niet uit gaat haha.. Gelukkig ben ik niet de enige, want je ziet overal stagiaires met plukken roze, blauw, paars en groen in hun haren :P

Het lesgeven is verder aardig pittig, maar het gaat goed. Volgensmij vinden ze me best een strenge juf, maar dat moet ook wel hier haha.. Afgelopen dinsdag hoorde ik na vier uur gewacht te hebben dat mijn begeleidster ziek was en of ik wel even de andere vier uur kon over nemen. Toen moest ik dus snel zonder enige lesvoorbereiding iets verzinnen en heb ik uiteindelijk vier culturele lessen gegeven. Het was erg leuk om de verschillen tussen Nederland en Suriname met de leerlingen te bespreken en volgensmij vonden de leerlingen het ook wel prima dat we geen geschiedenislesje gingen doen haha.

Ook hebben we nog steeeeeeds geen internet, dus ons geduld wordt hier aardig op de proef gesteld. Maargoed, we gaan gewoon nog een keertje langs en hopen dat het nu eindelijk een beetje op gaat schieten. Verder hebben we een 5-daagse trip naar het binnenland (Blanche Marie) op de planning staan, waar ik echt heel erg naar uit kijk :D

Tot de volgende keer maar weer!
Mandy.

• 20 Maart 2014 - 14:12

Lonneke:

Super allemaal mandy, erg leuk om te lezen! Ga er lekker van genieten!

• 20 Maart 2014 - 18:45

Geert Maas:

Mooi mandy doet kalm voort groeten ut Borculo pap

• 20 Maart 2014 - 20:57

Marinka:

He moesie.Wat een leuk verhaal weer.De foto;s waren ook erg leuk.Hier gaat alles zn gangetje.
    Blijf schrijven!!Hele dikke kus van ons.Veel liefs,Gerard Rick Indy en van mij.

• 20 Maart 2014 - 21:10

Thea En Johan:

Wat weer een mooi verhaal Mandy. Je omschrijft alles zo mooi duidelijk, net of we er bij zijn.
    En wat ben je poeppie bruin zeg. Staat je super goed.
    Mooie foto's hoor. We blijven je volgen.
    Lieve hartelijke groeten en een dikke kus en knuffel van ons.

• 01 Mei 2014 - 11:02

Simone Groeneveld:

Fijn dat je ook zonder internet in je huis gewoon je blogs upload. Goede trips hebben jullie gepland. Ten eerste valt natuurlijk op dat jullie er het beste van maken, maar ook dat jullie dat allemaal weten te regelen en zonder iemand te benadelen. Leuk dat kleurenfeest. Goed initiafief dat je vier lessen overneemt en van de nood een deugd maakt door cultuurverschillen te bespreken.