Trippen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu Trippen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu

Trippen

Blijf op de hoogte en volg Mandy

02 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Het is weer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost, dus ben maar weer even wat gaan typen. We hebben inmiddels het grootste deel van de vakantie er op zitten en hebben weer aardig wat meegemaakt!

Om te beginnen zijn we op trip naar Blanche Marie geweest met Simone, Nicky, Elien, Lotte, Martin, Sarien en met de directeur (en zijn vriend Norrie) van het internaat; meneer Romalho. Hij had deze trip georganiseerd en kon ons voor een mooi prijsje meenemen. De grote reis begon ’s ochtends om acht uur, we werden opgehaald en in een busje gepropt waar we eigenlijk net niet allemaal in pasten. Gelukkig konden we na wat passen en meten, met onze bakra billetjes allemaal een plekje vinden en kon de reis beginnen. Het uitzicht was onderweg erg mooi, maar voor het grootste deel was het gewoon een helse tocht die acht uur lang duurde. Toen we dan ook aankwamen bij de familie waar wij verbleven in Apoera, hingen we onze hangmatten op en gingen al gauw naar ‘bed’.

De volgende dag moesten we er alweer vroeg uit, want we gingen naar de Blanche Marie watervallen! Wat een avontuur was dit, echt één van de mooiste dingen die ik heb meegemaakt. We reden met ons busje door de jungle, maar kwamen er al gauw achter dat we het niet zouden gaan redden met dit vervoersmiddel. Er kwam al gauw een jeep aan die ons verder door de jungle zou rijden, maar ook dit verliep niet echt soepel. Lotte en ik hebben die rit onze beentjes goed kunnen trainen door constant te moeten bukken voor takken die anders tegen ons hoofd zouden knallen, het leek wel de real life versie van Temple Run haha. Eenmaal aangekomen bij Blanche Marie was het uitzicht echt adembenemend, de watervallen waren echt gigantisch en zo mooi! Ook konden we daar zwemmen, echt te fijn met die hitte. Na hier wat uurtjes te zijn geweest, vertrokken we weer naar huis om vanuit daar het ‘nachtleven’ van Apoera te gaan ontdekken. Meneer Romalho had speciaal voor ons een kroegje open laten gaan, wat niet meer was dan een soort schuurtje met een bar. Echt geweldig hoe simpel het kan zijn, wat heb je eigenlijk ook meer nodig dan wat drank en muziek?
Een paar djogo’s later was iedereen kapot van de lange dag en we kropen dan ook snel weer onze hangmatten in, want de volgende dag moesten we er weer vroeg uit.

Dag drie was alweer aangebroken! Op het programma stond (na even zeuren) een bezoekje aan het buurland Guyana, zonnen op een zandbank en een rondleiding door het dorp. Met een klein bootje vertrokken we naar de overkant waar Guyana lag. Hier hebben we op onze slippertjes een stuk over een pad voor jagers door de jungle gelopen, maar zijn al gauw weer terug gekeerd want het pad bleek kilometers lang te zijn. Na eventjes in het ‘buitenland’ te zijn geweest gingen we met ons bootje naar de zandbank, waar je bij eb echt heerlijk kunt liggen zonnen. We werden a la Expeditie Robinson in het water gedropt en moesten hier doorheen banjeren naar de zandbank. Daar eenmaal aangekomen hebben Lotte en ik heel avontuurlijk een stuk gekanood en natuurlijk (heel belangrijk) weer aan ons kleurtje gewerkt. Een grote regenbui maakte een einde aan het bezoek aan de zandbank en we vertrokken dus ook maar snel weer naar het vasteland. Hier wachtte de dorpstour op ons, we reden met ons busje langs alle belangrijke punten van het dorp zoals de dokter, school, politiebureau etc. Verder zijn we nog wat sieraden gaan kopen bij een groep Indianen en hebben we ’s avonds heerlijk gebarbecued!

De volgende ochtend was het alweer tijd om naar huis te gaan.. Er wachtte ons weer een lange reis terug maar dat was het dubbel en dwars waard! Blanche Marie was één van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien, echt een geweldige trip met alleen maar lieve mensen. De gastvrijheid was overal ook zo bijzonder, daar kunnen we in Nederland nog wel iets van leren.

Verder hebben we ein-de-lijk internet :D Echt heel fijn om hier te kunnen skypen, appen, mailen etc. Ook is de vakantie bijna voorbij en begint maandag het normale leventje weer, we zijn hier nog maar 2 maanden dus we moeten nog even hard aan de bak om alles af te ronden. Maar dat komt wel goed, no spang! :D

Liefs,

Mandy.

• 02 Mei 2014 - 16:54

Ellen:

Ah gaaf om te lezen allemaal. Fijn dat jullie genieten van de vakantie! Leuke dingen allemaal!
    Ik zie inderdaad de expeditie robinson tafereeltjes voor me haha!

Veeeel plezier en dikke kus!

• 02 Mei 2014 - 18:15

Anita :

Lieve Mandy. Wat mooi wat mooi. En zoals Ellen al zei ik zie het zo voor me. Ze kunnen niet zeggen dat je niks van het land hebt gezien. En het wordt wennen straks in Nederland. Maar alle avonturen en herinneringen neem je gewoon mee en pakken ze jouw nooit meer af. Je geniet en zo hoort het. Dikke kus xxx mam.

• 02 Mei 2014 - 20:35

Marinka:

hey Mandy,wij willen foto,s zien...wij willen ook genieten..haha.Houd ons op de hoogte.gr De Piepers.

• 02 Mei 2014 - 23:12

Titia:

Wat een mooie belevenis! Ik wil ook wel wat foto's zien? Of bewaar je die allemaal voor als je weer thuis bent? Nog 2 maanden inderdaad, het schiet al op!

• 03 Mei 2014 - 18:47

Pap:

Hee mooi mandy super trots op jou .veel plezier nog gr pap en de heks