No spang :D - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu No spang :D - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mandy Maas - WaarBenJij.nu

No spang :D

Blijf op de hoogte en volg Mandy

05 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

De afgelopen tijd stond in het teken van veel gebel, afspraken, geregel en gelukkig ook wat leuke dingen. Want we moeten ons natuurlijk wel aan de Surinaamse uitspraak 'no spang' blijven houden. :D

Om te beginnen hebben wij (eindelijk) een stageschool toegewezen gekregen waar we volgende week maandag direct kunnen starten. De school waar ik ga lesgeven heet de Christus Koning school en valt onder het R.K.B.O. (Rooms Katholiek Bijzonder Onderwijs). Het Rooms-Katholieke geloof is erg belangrijk op de school en discipline staat hoog in het vaandel. We hebben daarom thuis alvast maar geoefend met het Onze Vader en een paar Weesgegroetjes opgezegd om straks niet door de mand te vallen. Ik ben blij dat we eindelijk kunnen beginnen met lesgeven, en ben ook erg benieuwd hoe alles verloopt en wat de verschillen zijn met het Nederlandse onderwijs.

Onze weekplanning ziet er nu ongeveer als volgt uit;
Maandag: Lesgeven van 07:25 tot 13:00. Huiswerkbegeleiding van 16:00 tot 22:00
Dinsdag: Lesgeven van 07:25 tot 13:00
Woensdag: Onderzoek op de universiteit van 08:00 tot 15:00. Huiswerkbegeleiding van 20:00 tot 22:00
Donderdag: Onderzoek op de universiteit van 08:00 tot 15:00
Vrijdag: Onderzoek op de universiteit van 08:00 tot 15:00

Maarrrrrrrr gelukkig doen we behalve bovenstaande ook andere leuke dingen. Zo hebben we vorige week bijvoorbeeld Braziliaans carnaval gevierd en hebben we een Hindoestaanse bruiloft meegemaakt. Van het carnaval had ik super hoge verwachtingen, maar deze werden helaas niet waar gemaakt. De stoet bestond uit één wagen en er dansten een paar mensen om deze kar heen, het was erg leuk om te zien maar ik had er toch iets anders van verwacht. Nadat we op het terrein van Sana Budaya een biertje hadden gedronken moesten we ook al weer snel weg omdat feest nummero twee op ons stond te wachten; de Hindoestaanse bruiloft.

Sarien, Lotte en ik hadden alle drie onze mooiste outfit aan en hadden er veel zin in. Eenmaal aangekomen bij het feest terrein zagen we al een enorme tent en super veel verlichting, dit zou geen klein feestje worden..
We werden opgewacht door onze klusjesman 'Bonnie' die ons had uitgenodigd voor de trouwerij en hij liet ons direct zien waar de rituelen uitgevoerd werden. Eerst was het de beurt aan de bruidegom (de bruid was nog nergens te bekennen, zij zou pas naar buiten komen als haar rituelen uitgevoerd moesten worden), hij had mooie traditionele kleding aan en zat met een soort priester op een kleed. Daar maakten we wat foto's en gingen even zitten om de versieringen goed te kunnen bekijken, ze maken er hier wel werk van! Na een tijdje kwam de bruid naar buiten, die een mooie sari aan had. Ze nam plaats in en soort koepel en moest daar, net als haar man, een aantal rituelen uitvoeren. Alles gebeurde heel plechtig en het was duidelijk te merken dat men hier veel waarde hecht aan het uitvoeren van de rituelen. Nadat alle plechtigheden waren afgelopen was het inmiddels al half 1 's nachts en we begonnen al wat trek te krijgen. Mijn trek begon echter al snel weer af te nemen toen ik de enorme pannen met rijst en roti zag staan, niet dat ik dit niet lekker vind maar we komen er echt in om. Maargoed, gewoon doorkauwen en naar binnen schuiven want als je niet snel genoeg at kreeg je gewoon nog een paar scheppen op je bord.
Nadat we ons eten op hadden was het tijd om te dansen, wat echt onmogelijk is op Hindoestaanse muziek. Een paar mannen stalen de show door een soort van gekke paringsdans om ons heen uit te voeren. Tegen dit dans geweld kon ik niet op en we zijn daarna rond een uur of 2/3 weer naar huis gegaan. Al met al super bijzonder om mee te maken, echt een leuke ervaring! De foto's die ik heb gemaakt zal ik ook zo snel mogelijk uploaden.

Ook was Lotte maandag jarig, een dag dat we natuurlijk niet ongemerkt voorbij laten gaan. Lotte had al een paar leuke Havaianas uitgezocht, die ze van mij cadeau kreeg. Verder hadden Sarien en ik vanalles gekocht om het huisje een beetje te versieren, alles was goed zolang het maar roze was. 'S avonds kwamen ook nog wat andere stagiaires om een borrel te drinken en een stuk chocoladetaart te eten. Erg leuk dus :D

Verder gaat alles z'n gangetje en hebben we (als het goed is) binnen 1-2 weken internet thuis! :D

Liefs,
Mandy.

  • 05 Maart 2014 - 16:49

    Herman Westdijk:

    ik had niet gedacht dat je nog zoveel uur moet lesgeven en onderzoek doen. maar leuk om te lezen wat je zoal doet

  • 05 Maart 2014 - 18:38

    Anita:

    Idd wat veel uren ? Blijft er nog wel tijd over om te relaxen ? Misschien kun je zo wel cum laude afstuderen met al die onderzoeken. Slagharen had met de carnaval `iets`mee dan 1 kar. En als ik het zo lees hoef je bij thuiskomst geen roti meer. Mooi verslag weer het leest makkelijk weg en het lijkt net alsof ik er zelf bij was. Veel plezier en dikke kus/knuffel. Mama xxx

  • 12 Maart 2014 - 23:45

    Thea En Johan:

    He kanjer, bij deze een hele dikke kus en knuffel van oompie en tante.

  • 12 April 2014 - 12:07

    Simone Groeneveld:

    Jullie dagen zien er goed gevuld uit, mooi zo. Fantastisch dat je naar een Hindoestaanse bruiloft kon! Ik kan het me zo voorstellen door de kleurrijke beschrijving.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 8223

Voorgaande reizen:

16 December 2013 - 31 December 2013

Suriname

Landen bezocht: